Upprätta en budget

Hur gör du för att hålla koll på dina pengar? Det är egentligen ganska enkelt: upprätta en budget där du snabbt och smidigt kan följa dina utgifter i förhållande till dina inkomster. Traditionellt sett gjordes en budget med papper och penna, antecknad i ett block och förhoppningsvis nedskriven med blyertspenna så den gick att redigera. Det är dock så mycket smidigare numera, när vi med datorn som redskap kan skapa en budget som är mycket enklare att redigera och utöka.

Här behöver vi förstås lite kunskap i hur vi använder ett kalkylblad, som vi bland annat hittar i programvaran Excel. Här har du både rader, kolumner och fält till ditt förfogande där du snabbt och smidigt kan ange per månad vilka utgifter som väntar. Du gör enkelt en automatisk summering längst ner för varje kolumn (månad) så att du direkt får koll på din ekonomi för en given period. Genom att du använder dig av autosummering för varje kolumn ändras summan varje gång du ändrar ett värde i något av fälten som finns i samma kolumn.

Fördelarna med att göra en budget är uppenbara, särskilt när man kommit så långt att man faktiskt upprättat en sådan. Det är nu mycket lättare att hålla koll på kommande utgifter, exempelvis en försäkringspremie som betalas halvårsvis, och se månad för månad vad du kommer ha råd med. Det blir dessutom ett underlag för att beräkna ditt sparande, eftersom du lättare kan se vad du har möjlighet att lägga undan varje månad. Din ekonomiska tillvaro kommer kännas mycket behagligare när du har den här kollen och du behöver inte oroa dig i onödan om pengarna kommer räcka. Att ha en budget underlättar också om du skulle behöva ha kontakt med din bank vad gäller ett nytt lån; banken kan då se att du har koll på läget vilket ökar dina chanser till att bli beviljad ett lån.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *